tirsdag 17. desember 2013

43 år

Eldstesonen vår Andrè 
er 43 år i dag 17. desember.
På den tida han kom til verda var det vanleg å ligge 
i fødeavdelinga lenger enn i dag.
Den nye familien kom heim julaftan kl 16.
Foreldra mine hadde laga til to rom
på loftet sitt til oss.
I ettertid har eg ofte tenkt på kor snille 
dei var som gjorde det.
Dei fire syskena mine 
frå 4 til 20 år budde også heime.
Soveromet til foreldra mine var
vegg i vegg med våre rom
så ro og fred var det nok
ikkje mykje av...
Det høyrer med til historia at då eine systra mi
stifta familie i 1974 budde dei
også i same husværet nokre år.

Ein glad gut i kjøkenet vårt.
Utslagsvasken er retro i dag,
det var berre kaldt vatn i springen.
Grepakomfyren hadde me i mange år.

 Lyslugga og blid med kveldsgrauten.
Det fine skapet/benken i bakgrunnen romma mykje, og
burde i grunnen vere i bruk i dag også.

Andrè har godnattstund i lag
med bestemor og bestefar.
Han har bandasje på handa etter at han
brende seg på kokande vatn som
vart henta i kjøkenet nede...
Han hadde det kjekt dei to og eit halvt åra
her, og når han flytta var det berre
femti meter til det nye huset
me bygde.

Sikring i bil var ikkje så vanleg på 
byrjinga av 1970-talet.
I folkevogna vår var det eit "rom" bak
baksetet. 
Der sto vesleguten oftast.
Eg får låkt i magen når eg tenkjer på det.
Sjølsagt var det ikkje den trafikken det er i dag,
men likevel.
Me fekk tak i eit barnesete med
bøylar som hang over seteryggen,
like gale !!

 Same sommaren me flytta inn i nyehuset
fekk han ein bror, Roger, som du kan 
lese om i innlegga:  Her
og Her

I dag er guten vaksen kar,
gift med Renathe og dei har tre 
flotte døtre.

Gratulere med dagen 
kjære Andrè !

Helsing mor og far



15 kommentarer:

  1. Så koselig innlegg! Fint du deler dine minner! Var nu igrunnen koselig å bo på den måten en stund, vil jeg tro. Vi bodde sammen med mine foreldre i noen måneder, til vi fant en ledig leilighet. Kan også si at jeg hadde maken hårtopp en tid..var jo moderne. Søt liten gutt var han, og en kjekk mann er han blitt. Kan faktisk se litt likhet fra han var liten. Klem til deg!
    Og gratulerer med dagen til han! -Margit-

    SvarSlett
  2. Gratulere med dagen!
    Så flott eit tilbakeblikk.

    -sigrid-

    SvarSlett
  3. Så artig å lese! Koselig at du deler bilder fra ei svunnen tid. Her var det lett å kjenne seg igjen,
    Søt liten gutt, og for ei flott mamma! Gratulerer med dagen til deg og den staselige sønnen din!

    Klem fra Ingunn som skal stryke julegardiner når kaffestunda er over......

    SvarSlett
  4. Gratulerer!
    Jeg er bare 4 år eldre, så jeg tenker tilbake til ei tid jeg ikke husker. Men artig at du skriver om gode minner :-)

    SvarSlett
  5. Gratulerer med sønnen. Ser kjekk ut. Vi har nok alle sånne minner. Husker vasken fra jeg var lita,og vi stod i baksetet vi også. Sånn var det den gan da.
    Klem

    SvarSlett
  6. Gratulerer med dagen til sønnen.
    Søster mi satt i et slikt sete husker eg.
    Ja det var litt andre tider det.
    Ønsker deg en god dag :)

    SvarSlett
  7. Gratulerer med sønnen;) Herlige bilder fra 70-tallet. Jeg var tenåring da, så her er det mange minner. Mamma hadde folkevogn. Stor stas å få krype opp det rommet, mens det enda var plass til oss.
    Aniskringler er jo bare supergodt og de hjembakte må jo være mitt i blinken;)
    Ønsker deg en fin uke;)
    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  8. Så koselige bilder, gratulerer med sønnen.
    Det virker ikke så lenge siden men en ser på bildene at det var andre tider da.
    Det er godt å ha så snill familie når en trenger det som mest.

    Juleklem fra Marit.

    SvarSlett
  9. gratulerer med dagen til fine gutten din! jeg kjenner igjen både barselhistorie, bilsikring, hårsveis og alt annet fra det glade 70-tall ♥ vi er faktisk heldige som har opplevd den tida :) klem fra meg til deg :)

    SvarSlett
  10. Så koselig innlegg! :-) Fint tilbakeblikk og tanker rundt tida og utviklinga som har skjedd siden han kom til verden. Gratulerer til den kjekke sønnen! :-)

    SvarSlett
  11. Så artig å lese om bursdagsbarnet igår... :)
    Ha fine adventsdager videre - klem fra Ann Elisabeth

    SvarSlett
  12. Og her sitte eg og sutrer...
    Over det koselige innlegget ditt. Du skriver så levende at eg ble heilt rørt. Utrolig kor tidene Endrer seg! Kjekt å se bilde både av den nydelige vetleguten og den staute karen i dag:)
    Takk for titten og fine adventsdager til deg ;)

    SvarSlett
  13. Gratulerer deg hjertlig til kjekk sønnen og sønn til bursdag.
    Så koselig du deler deilige minne. Tusen takk kjære Anne-Mari.
    Klem fra Viola og har fine advetsdager videre.

    SvarSlett
  14. Så artig med dei gamle bilda og så rørende et innlegg - gratulerer med overstått til Andrè

    SvarSlett
  15. Så koselig lesing! Broren min ble født på samme dato et år tidligere, og jeg husker hvor spennende det var da mamma kom hjem med han på julaften. (Jeg var 4) Kjenner igjen mye av det du har skrevet her fra min barndom.
    Ønsker deg og dine ei riktig God Jul!

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.