søndag 7. september 2014

Hermetisering

av plommer.
Det gamle treet som me trudde
hadde pensjonert seg bar nokre plommer dette året òg.
Dei gule plommene er ekstra gode hermetisert.
Og i store plommeår har eg i tillegg brukt å lage saft av dei,
den er barnebarna svært glad i.


Mor mi hermetiserte på rett måte med å legge plommene
i glas, sukkerlake over og koke/trekke glasa i ei
stor panne med vatn til dei var ferdig
møre.

Eg brukar framgangsmåten til ei gamal tante,
som er enklare og greiare.
Kokar sukkerlake av 1 liter vatn og 1 kg sukker,
let plommene trekke ein augneblink i vatn før
eg tek dei opp med holsleiv og legg dei i det
 varme sterile glaset.
Auser sukkerlake over til glaset er fullt,
set på lok og snur glaset opp ned.
Sterilt og hermetisert !

Eg har funne ut at det er mest praktisk å
bruke små glas. Kan heller opne eitt til dersom det trengs.

Bon appètit.

Anne-Mari



13 kommentarer:

  1. Ser läckert ut med konserverade plommon! Saften är säkert god den också! Plommonen bildar vackra mönster i de olika kärlen!
    Ha en skön söndag!

    SvarSlett
  2. Imponerende! Dette har jeg aldri prøvd. Vi hadde Victoria-plommer hjemme, og dem vi ikke spiste rett fra treet, ble det kokt sylte av. Kjempegodt.
    Hermetisering var vanlig før i tida. Jeg husker hyller i kjelleren med glass med ymse innhold.

    Ønsker deg ei fin uke!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Mhhhhh det ser veldig godt, herlige vinteren mat :-)))
    Jeg vil lage plommepure - bare plomme med noen kanel. Jeg håper jeg få vakre plommer fra bøndene!!! I dag vi har 27 grader - så hyggelig ute -men ettermiddagen kommer regn og lavere temperaturer igjen.
    Ha en riktig fin ettermiddag og søndagkveld. Klem til deg Anne-Mari

    SvarSlett
  4. Hermetiske plommer er berre herleg!
    Sjølv kjem eg ikkje lenger enn til syltetøy...

    SvarSlett
  5. Mmmm.. her var det de blå olommen som kom på glass. med sprit :-)) God ny uke!

    SvarSlett
  6. Å nam, det kan jeg tenke meg er deilig å ta frem til høsten og vinteren - så deilig:)

    Ønsker deg ei god ny uke kjære du, jeg har i massevis å ta igjen etter ei uke i ro (er ikke helt bygget for dette kjenner jeg;) og gleder meg til mange småprosjekt i dagene som kommer:)
    Varm og god klem
    Hanne:)

    SvarSlett
  7. Åh dette ser jo så lekkert ut!! Min mor var kjempeflink til å safte og sylte; desverre er ikke jeg like flink med dette.....Nå har eg heller ikke noen frukt/bærhage lenger heller da, men dette så jo veldig deilig ut! Ha en strålende uke!

    SvarSlett
  8. Lurt å bruke små glass. Og hermetiserte plommer er nydelig .)
    Ha en fin dag.
    Mormor

    SvarSlett
  9. Du har jo vært flink.
    Var jo en lettvint måte å hermetisere på.
    Ikke helt avskrekkende å prøve på det.
    Ha ei herlig uke :)

    SvarSlett
  10. Så flink du er! Må være flott å plukke inn plommer fra egen hage. Dine ser helt perfekte ut. Godt å kose seg med utover vinteren. -Margit-

    SvarSlett
  11. Ååå de så godt ut;) Vi har ike gule plommer,men vi må ha et nytt tre og da velger jeg kanskje gule plommer da de er veldig gode ;)
    Har syltet noen blå plommer i kveld, men nå er det nok............. Det er fullt i frysen og tomt for glass. Jo da, jeg kan kjøpe noen;)

    Fin septemberuke til deg;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  12. Jøss, det så jo ikke så vanskelig ut heller: :-O Smart. Kos deg. klem

    SvarSlett
  13. Herlig! Kjekt med frukt i eigen hage.
    Ha fin dag :-D

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.