fredag 7. november 2014

Dajmiskake


 Oppskrifta står skrive i den 
gamle oppskriftboka 
som eg har hatt sidan 1970
Boka er sliten i alle kantar og lause blad, 
men den har mange gode og velbrukte
 oppskrifter på sidene sine.

Denne veka er det tikronerstilbod på
kremfløyte på Spar (nærbutikken min)
Husmorgenet kopla seg inn og
eg tenkte raskt at eg skulle nytte høvet
til å lage eit par Dajmkaker.

Som tenkt så gjort.
Her er to kaker klar til frysing.
" Kjekt å ha og ty til "

Oppskrift på Iskake - Dajmkake

100 gr mandlar ( eg sløyfar det pga allergi)
Pisk 3 eggekvitar og 2,5 dl sukker
Klipp bakepapir til botnen av ei 26 cm form og smør godt.
Steike på svak varme - 125 gr 2 til 2,5 time

Pisk 3 eggeplomar og 1 dl sukker
Dersom egga er små kan du ha i eit heilt egg i tillegg.

Pisk stiv 6 dl kremfløyte

1 dl kald sterk kaffi
Hakk 2 stk doble Dajm (ta av litt til pynt)

Kaffien og Dajm blandar du i eggedosisen,
ha i kremfløyten til slutt.

Etter at kakebotnen er kald har du på "isen"
og set forma til frysing.


Vel bekomme !



God helg  frå Anne-Mari




17 kommentarer:

  1. Här var det gott skapande och njutbart ser jag låter mumsigt
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvarSlett
  2. Muns så gott! Och tack för receptet, det ska jag prova vid tillfälle! Eggedodis, nu längtar jag till Norge för det åt jag när jag bodde där!
    Ha en riktigt skön fredagskväll!

    SvarSlett
  3. Mhhh det ser veldig godt :-) Jeg og mannen spiste et fin stykke kake med en kopp kaffe ettermiddagen - Kake heter "Eierschecke" - vi liker.
    Takk for din kakeoppskrift. Ha en fin ettermiddagen.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  4. Hei og god ettermiddag;)
    Daimkake er "farlig" godt ;) Jeg er jo ufattelig glad i kaker! og i dag har jeg spist sjokolade på forelesning!! Nå mens middagen godgjør seg i ovnen må joggeskoene brukes;)
    Riktig god helg Anne-Mari

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  5. Mmm, den där såg god ut! Att njutas till en god kopp kaffe ;) /Anette

    SvarSlett
  6. Nu har du något smaskigt att njuta av! Trevlig kväll!

    SvarSlett
  7. De ser frestande ut och visst är det gott att ha lite i frysen man kan ta fram när gäster kommer oförhappandes.

    SvarSlett
  8. Jag hade gärna tittat förbi och kanske fått njuta av smaken av de goda kakorna!

    SvarSlett
  9. Dajmkake er en favoritt her i huset også, men oppskrifta er ikke helt lik. Det er bare å vente lenge nok til den nesten er smelta. Kjempegodt!

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett
  10. Ser god ut, og ser ikke så vanskelig ut å lage heller. :-)

    SvarSlett
  11. Nam nam.... mange år siden jeg har bakt denne - takk for tips :) Du er en racer på baking! Skulle bodd litt nærmere deg, så hadde jeg kommet innom titt og ofte ;)
    Go' hælj og klem fra meg!

    SvarSlett
  12. Åååååå...denne kaken er bare SÅ god!! Min eks.svigermor pleide lage denne...kanskje jeg skal prøve meg på oppskriften din...? Ha en herlig helg!

    SvarSlett
  13. Det så veldig godt ut! :)
    Håper du har det bra! *klem*

    SvarSlett
  14. Daijmkake er en sikker vinner her i huset.. Klarer nesten ikke stoppen når vi er begynt.. Klem og god kveld

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.