mandag 1. februar 2016

Fastelavsris


er bjørkekvistar pynta med fjør i mange fargar.
Det er fast tradisjon over heile landet at medlemmar
I Norske Kvinners Sanitetsforening
går rundt på dørene til folk og sel fastelavsris
veka før Fastelavnssøndag.
Det var Norske Kvinners Sanitetsforening som innførte
fastelavnsriset i Noreg
i 1946.
Inntektene går til det frivillege arbeidet
saniteteskvinnene gjer i bygda.


Eg selde 12 ris på ein times tid i ettermiddag.
Alle er positive og kjøper riset til 50 kr.
Eg var ikkje heilt kledd for det kraftige regnveret
så eg avslutta for i dag.
Skal prøve igjen i morgå.




Posted using BlogPress from my iPad


8 kommentarer:

  1. De er fine :)
    Så bra du er med på å selge de.

    Tusen takk for hyggelige ord i bloggen min.

    Ha en fin uke,
    klem

    SvarSlett
  2. Fastelavensris har jeg vært vant med så lenge jeg kan huske helt fra min tidligste barndom. Det er så koselig og hører bollesøndag til.

    SvarSlett
  3. Jeg kjøpe fastelavensris hvis muligheten er der. Ikke alltid hvert år de kommer innom - kanskje ikke hvert år de har igjen når de kommer i ytterkant av kommunen. Positivt at de har blitt utsolgt i alle fall :)
    Flink du som går rundt og selger!
    Takk for koselige kommentarer inne hos meg - det varmer <3

    Klem fra Ann Elisabeth

    SvarSlett
  4. Härligt färgglatt och fint!

    SvarSlett
  5. Dette har jeg vært med på noen ganger på 70-tallet mens jeg bodde på Nordmøre. Det var en sjau med å få tak i ris, feste fjør på og siden gå fra hus til hus og selge. Men mye moro hadde vi også mens vi holdt på husker jeg.
    Fint du holder tradisjonen ved like!

    Her ble det forandring i planene da svigermor døde på fredag morgen mett av dage i sitt 92.år. Så nå ble det å stelle i stand til begravelse istedenfor barnepass i Kristiansund. Og så er det tanken på at vi er eldste generasjon.....

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  6. We usually have the birch twigs with feathers for Easter.

    Interesting tradition.

    SvarSlett
  7. It's an interesting tradition, dear Anne-Mari!!! You and these twigs with the colourful little feathers look beautiful in the wonderful snow...

    SvarSlett
  8. What a nice feather bush! Never seen this tradition before...
    Greetings from Germany

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.