torsdag 7. juli 2016

Jordbær

Me har 12 jordbærplanter
i hagen
Det blir ikkje den store innhaustinga,
men dei modnar jamt og trutt.

Eg høyrde på radioen ein dag at dei
snakka om at jordbær ikkje er
bær, men ei frukt

Wikipedia:
"Jordbærplanten har trekopla blad, hvite blomster (naturlig i maijuni i Norge). 
Frukten - jordbæret - er i botanisk forstand en såkalt falske frukt eller hjelpefrukt,
 dannet av den oppsvulmede, kjøttfulle blomsterbunnen 
og som på utsiden har smånøtter der frøene finnes. 
Planten blir ca. 20 cm høy."

Ein lære mens ein leve...,
men kvifor har den namnet bær då ?

Gårsdagens innhausting
åt me opp medan me såg EM-kamp
mellom Wales og Portugal.








6 kommentarer:

  1. God morgen! Deilige jordbær! Her har det vært mye regn, og i avisa leste jeg at vi kunne risikere å får svenske jordgubbar i butikken. Jeg kjøper i alle fall. Må spise mens det er sesong.
    Her er det fortsatt full rulle. Det er så kjekt, men det hender det går rundt i hodet på mormor. Sol i dag, og jeg regner med mye uteliv.
    Det er rundballing på gang også og mye spennende for to små karer.

    Ønsker deg en fin torsdag!

    Klem

    SvarSlett
  2. Hei, stemmer det, bær har steinene i midten av fruktkjøttet ;:OD)
    Her er ett og annet markjordbær bare til å putte i munnen, det blir i min siden barnebarn er på ferie.
    Jo, jeg ønska meg noe, men ropte det ikke høyt ut da vi kjørte under regnbuen, kan ikke huske å ha sett en så flott bue. På bildet er den i ferd med å svinne hen... var litt treg med å ta foto.
    Har vært på Lia (livetilia.blogspot.com) et par dager, måtte legge planer for hva som skal skje der utover i året.
    Ønsker deg fortsatt go´sommer ;:OD)

    SvarSlett
  3. Det måste vara den godaste falska frukten i världen ;) Mums! Speciellt när de kommer från egna plantor!

    SvarSlett
  4. Flotte jordbær! Ikke helt heldig med været i jordbærsesongen her på øya! Jeg må være ekstra påpasselig med å plukke, for det går fort galt i regnværet.Men jeg henter inn i overkant av en liter pr dag, så jeg klager ikke :)

    SvarSlett
  5. Hello, I love strawberries. Your plants are doing well. Happy Skywatching, Enjoy your weekend!

    SvarSlett
  6. Man kan aldrig få för mycket jordgubbar! :-P

    Jag är just nu "husvakt" åt en vän. I hennes trädgård växer just dom här goda bären. Det kommer inte vara några kvar när hon kommer hem...

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.