fredag 5. januar 2018

Julegåve


eller Julklapp som er det svenske ordet
er første tema i utfordringa til
Sanna i 2018



Mi aller første julegåve 
fekk eg jula 1949.
Då hadde eg nyleg fylt 1 år

Eg fekk julenissen frå morfar Jon
på Åsen

Nissen har stått framme kvar jul i
snart 70 år.
Eg har alltid prøvt å behandle den med varsemd,
men den ber preg av alder..

 Materialet i nissen er vel ein slags gips
trur eg.

 Eg las i eit ukeblad ein gong om slike nissar,
dei var vanleg å ha som julepynt
midt på 1900 talet.







16 kommentarer:

  1. Du verden, så artig å få en sånn gave. Og tenk for den som gav deg denne "skatten". Bra at du har tatt vare på den og at den ikke har blitt kastet i løpet av denne tiden, fordi den liksom ikke skulle vært moderne lenger.. Ønsker deg en riktig god helg. Klem fra Inger Johanne

    SvarSlett
  2. Vilken fin gammal julenisse du har! Du måste ha varit varsam med den under alla år när du fortfarande kan julpynta med den varje år!
    Önskar dig en riktigt God Fortsättning på det nya året!

    SvarSlett
  3. Så fin gammel julenisse du har! Moro med sånne gamle klenodier. Kjære ting blir jo tatt godt vare på :)
    God helg!

    SvarSlett
  4. Det är roligt ha kvar julprydnader sedan barndomen. Något alldeles speciellt åtminstone för mig. Den är fin din julenisse och undrar just vad morfar Jon tänkte när han gav den till dig. Ha det riktigt gott!

    SvarSlett
  5. Så fantastiskt att du har kvar den första julklappen du fick och att den fortfarande pryder sin plats! Underbart minne och en gullig liten nisse.

    SvarSlett
  6. Så fint med den gamla tomtenissen. Den är underbar!

    SvarSlett
  7. Det var gamla tomtar, precis som de ska vara, fast dina är ganska så gamla på riktigt. Och av porslin? Duktigt att ha dem hela ännu. Riktig julnostalgi

    SvarSlett
  8. Ett kärt minne denna jultomte - så härligt att du har den kvar!

    SvarSlett
  9. Det var en julklapp som räckte länge. :-) Fin tomte och jag tror också att den är gjord av gips.

    SvarSlett
  10. Så fantastiskt att du har kvar den fina nissen!

    SvarSlett
  11. Så kul att du har bevarat din första julklapp så väl. Jag menar med tanke på att nissen är snart 70 år och är tillverkat i gips är den verkligen i ett perfekt skick.
    Ett härligt bidrag till temat!

    SvarSlett
  12. Så artig! Jeg har også julepynt fra jeg var lita. Koselig å ta fram år etter år.

    Klem

    SvarSlett
  13. Så moro å ha julepynt ifra du var liten :D Min eldste julepynt er nok ifra da jeg og mannen flyttet sammen for 33,5 år siden :)
    Et godt nytt år ønsker jeg deg :D

    SvarSlett
  14. Kjempegøy at du har denne lille sjarmerende nissen fremdeles. Ta godt vare på den!
    Det er artig med disse ordene som setter i gang ideer. Hvis jeg mangler ideer, skal jeg bruke dem.
    En fin uke ønskes deg av Tove/fargeneforteller.
    PS. Håper du kan spre noe om mitt innlegg på bloggen min. Jeg er bekymret for mange barn og unge i dagens samfunn. Tror du det jeg skriver i innlegget kan være viktig for noen? Er redd for at mobil og Facebook blir for viktig for mange! En god prat med en de stoler på kan være viktig, tror jeg.

    SvarSlett
  15. Vilken underbar tolkning, av ngt du bevarat så väl under alla år, en julklapp att ha många minnen till
    Tack och kram

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.