lørdag 13. august 2016

Ripsgelè


Den tradisjonelle ripsgelèen må eg
lage kvart år.
Barneborna, ja dei vaksne òg
lika den godt.

Nydelege ripsbær,
dei er gode til bl. a. dessert òg.


Bær i mengdevis blir plukka
frå Ripsbærtrea i hagen.

Bæra er kokt i ca 15 min.
Etterpå har eg dei i ein stoffpose og silar
til all safta har rent gjennom.

Eg måler opp mengde silt saft,
har den i ei stor rein panne og kokar opp.
Har i 1 kg sukker pr. 1 liter saft.
Koka til alt sukkeret er løyst opp.
Fjernar skummet som har samla seg oppå.

Ause den varme safta i glas som eg har vaska og
hatt i steikeomnen på 150 gr,
dei er då reine og desinfiserte.
Fyller glasa, tørkar vekk det som evt 
har komt på kanten med rein tvoge.
Har på lokk og 
snur glasa opp ned.
Slik står dei til gelèen er kald.
No er den hermetisk lukka og haldbar
lenge lenge,
(hos oss blir den oppeten før
ny produksjon neste år :)


Eg oppbevarer alt syltetøy i eit ekstra kjøleskap,
men ripsgelè med så mykje sukker
står seg godt i ei kjøleg matbod.

Lukke til !




16 kommentarer:

  1. takk for tipset ;)

    monika våte klemmer ;)

    SvarSlett
  2. Jeg har bare laget ripsgele noen få ganger, for lenge siden. Men jeg husker at moren min gjorde det, hvert eneste år. Og jeg husker at det skummet hun tok av fikk jeg spise..namnam.. Søtt og godt. Her ble det ikke så mye rips i år, men desto mer av de andre bærene.. Gele skal det nok bli etterhvert her også. Klem fra Inger Johanne

    SvarSlett
  3. Heisann.... kanskje det er gele jeg skal lage av safta jeg har i kjøleskapet. Vannmelona jeg kjøpte begynte å bli "for gammel", så jeg kokte den opp til kakefyll, men det ble veldig mye saft ut av den også som fremdeles står i kjøleskapet!
    Jeg har lagt til leker til Jordskokkoppskrifter på slutten av innlegget mitt. Det blir nok ikke noe matlaging av røtter denne høsten.
    Ha en flott søndag ;:OD)

    SvarSlett
  4. Takk for flott oppskrift! Det ser jo så enkelt ut når du gjør det ;)

    God søndag!

    SvarSlett
  5. Da jeg var 10 år deltok jeg i en konkurranse og vant. Premien var en kartong med syltetøy. Da damen ringte og spurte hvilke syltetøy jeg ønsket - var jeg ikke i tvil. En kartong med rips-gelé!!!

    SvarSlett
  6. Vi har to gamle ripsbusker og to like gamle solbergbusker (ca 60 år gamle) i Hagen hjemme. De har fine bær fremdeles. Blander det sammen og har 5 kg i dampkoker sammen med noe sukker, og koker ca 75 min. Deilig saft! Hilsen Tove

    SvarSlett
  7. Rips er bare fantastisk, og så mye godt du kan lage av de!!

    SvarSlett
  8. Vinbärsgelé, så smaskigt!

    SvarSlett
  9. Det så veldig godt ut :)
    Heldige er de som kan spise god ripsgele.

    Husker jeg var med min mormor og lagde solbærsaft på hytta da jeg var liten, solbærsaft smaker godt den dag i dag :)

    Ha en fin uke,
    klem Frerikke

    SvarSlett
  10. Oj - det så fristende ut - fikk lyst til å kjøpe en ripsbusk - plante den i hagen og lage ripsgele til neste år.

    SvarSlett
  11. Hello, the berries and jelly look delicious. I have never tried making homemade jelly. Happy Monday, enjoy your new week ahead!

    SvarSlett
  12. Vackra bär! Jag tycker om den röda färgen! Nu har du gelé och sylt för hela vintern! Bara att äta, njuta och tänka på sommaren!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  13. Så gott med hemmagjord gelé. Fint att ha i vinter och njuta av och minnas sommaren som gick. Tack för kommentar hos mig.

    SvarSlett
  14. Her har det også vært laget ripsgele i lange baner...mer enn vi forbruker til gagns:)..men trivelig å gi bort i gave:)
    Jeg bruker saftkoker, så får ut safta på den måten..veldig greit det også.
    P.s tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere på bloggen!!..jeg er såå dårlig på det for tida:(
    Kos deg masse videre i august, klem fra meg:)

    SvarSlett
  15. Det är verkligen väldigt gott med vinbärsgelé! Fint att kunna öppna en burk sommarminne till maten i vinter!

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.