onsdag 7. februar 2018

Fastelavnsris


(Mitt ris står utfor døra fordi eg er allergisk
mot både bjørka og fjøra)

Fastelavnsris
er bjørkekvistar pynta med fjør i mange fargar.
Det er fast tradisjon over heile landet at medlemmar
I Norske Kvinners Sanitetsforening
går rundt på dørene til folk og sel fastelavsris
veka før Fastelavnssøndag.
Det var Norske Kvinners Sanitetsforening som innførte
fastelavnsriset i Noreg
i 1946.
Inntektene går til det frivillege arbeidet
saniteteskvinnene gjer i bygda.


I går etter skule og barnehage var
Leah Sofie og Ella Victoria klar for å gå rundt
i bygda og banke på dørene i lag med farmor.
Absolutt alle me møtte kjøpte ris
av oss.
Kjekt å oppleve så fin mottaking.









8 kommentarer:

  1. Vilken god tanke att sälja riset. Jag visste inte bakgrunden till detta men nu vet jag. Och riset är verkligen fint. Fint också att du och ett par av barnbarnen går runt tillsammans och säljer det.

    SvarSlett
  2. Så fint dere selger på døra da! her må vi til butikken for å få et.Koselig med litt pynt foran døra også. Ha en fin fastelavn!

    SvarSlett
  3. kor koselig lell ;)

    Og du det går bra - ting tar bare litt tid . det meste er ødelagt eller sendt til rens -- fra heile huset. men vi har kvarandre og bobilen og da er jo alt anna bare bagateller -- monikaklemma

    SvarSlett
  4. Fastelavnsris høyrer med! Forstår godt at alle kjøper!

    SvarSlett
  5. Så koselig at du fikk med deg barnebarna! Jeg har også en historie med fastelavnsris. Da jeg jobba på Tingvoll, var jeg aktiv i sanitetsforeninga, leder en periode også. Her er jeg med i helselaget, og vi driver ikke med fastelavnsris. I Kongsberg er det sanitetsforening, så jeg leser jo om det i avisa nå om dagen.

    God helg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  6. Det er jo greit å sette fastelavnsriset der du har det. Men det er viktig å kjøpe dette av Sanitetskvinnene, for de gjør mye godt. Jeg la ut et lite innlegg på bloggen min om dette den 13. februar 2015. Vi kan lese mer om dem på nettet.
    Takk for fin kommentar hos meg. Jeg har skrevet et langt svar til deg om hus og farger på bloggen min. Det er ikke lett å velge farger, men det er viktig.
    En god og fargesprakende fastelavnshelg og morsdag ønskes deg av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  7. Kanske något som påskris för en svensk. Fastelagsris har jag aldrig hört talas om här, men däremot fettisdag, nu på tisdag är den. Då ska vi äta blodpalt och semlor till efterrätt.

    SvarSlett
  8. Hva en vakker tradisjon med gode gjerninger.
    Vi spiser "Pfannkuchen" kaller seg på tysk tirsdag FASCHING... og barna har en drakt/karneval kostyme på.
    God helg... glede med Olympia. Klem fra Viola

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.